Jelen blog cikkünkben a boros címkék témáját járjuk kicsit körül.
“Informál, megkülönböztet és segíti az eladást - nagyon röviden így foglalható össze a borcímke funkciója” - mondta el kérdésünkre Nádasi András bormarketing szakértő.
"Ez a három funkció balról-jobbra haladva a jogszabályi kötelezettségeknek való megfeleléstől indul, a versenytársaktól való megkülönböztetésen át halad a végső cél felé, amely a kereskedelmi sikerességhez történő számottevő hozzájárulás. A boros címkék igazi bizonyítási terepe a piac, itt derül ki igazán, hogy mennyire működnek jól."
A jogszabályi kötelezettségeknek való megfelelés feketén-fehéren előírja a kötelező tartalmi elemek meglétét és ezek megjelenítési módjait. Ilyen kötelező adatok például a
- Termékkategória (pl. bor, pezsgő, minőségi pezsgő, habzóbor, gyönygözőbor, stb.). Csak a földrajzi jelzés nélküli (FN) borok esetében kötelező.
- Eredetvédelmi kategória
- Alkoholtartalom
- Származási ország
- Palackozó, termelő vagy eladó
- Allergének (pl. szulfitokat tartalmaz, tojásból származó fehérjét tartalmaz, stb.)
- Importőr (import esetén)
- Cukortartalom (pezsgő, szén-dioxid hozzáadásával készült habzóbor, minőségi pezsgő és illatos szőlőfajtából készült minőségi pezsgő esetében)
- Forgalomba hozatali engedély azonosító vagy tételszám
Akit bővebben érdekel a téma, olvasson bele a Borcímkézési kalauzba, amelyet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) állított össze.
A téma kapcsán megkérdeztük a BorKell borkereskedés munkatársait és párjaikat, hogy melyek voltak számukra a legemlékezetesebb boros címkék, amelyekkel az utóbbi időben találkoztak.
“Nincs kedvenc boros cimkém, azonban több dolgot is fontosnak tartok a címkékkel kapcsolatban. Mindenekelőtt a mai korban félrevezetőnek tartom a régi mondást, hogy a jó bornak nem kell cégér, azaz hogy a címke nem lenne fontos - hangsúlyozta Tóth Attila, BorKell borkereskedés tulajdonosa.
“A címkékkel kapcsolatban két szempontot emelnék ki:
Branding: fontos, hogy könnyen beazonosítható legyen a bor illetve a termelő a címke alapján. Szerintem jó példa a Lajvér borbirtok vagy a Zelna borászat és a boraik.
Harmónia: legyen a címke üzenete és stílusa összhangban a palackkal és a benne lévő borral. Egy modern technológiával készült, könnyed sauvignon blanc-hoz legjobban egy egyszerűbb, modern címke, pl. a Paulus Borház Sauvignon blanc. A Jackfall Grand cuvée címkéje egyértelmű utalás a prémium kategóriára és a klasszikus stílusra. Nem is okoz csalódást. Hasonlóképpen, a Folly Arborétum több tételének címkéje szépen tükrözi a borok stílusát és a borászat filozófiáját.
Zsuzsi kedvence Bakonyi Péter PetNat rozé címkéje, nem kevésbé a palack tartalma. A címke egyértelmű utalás a természettel való harmóniára, a letisztult eleganciára. Végül egy közhelynek tűnő, de nagy igazság, ami Zsuzsi szerint a boros címkékre is áll: "less is more", azaz a kevesebb több.